Kalusto

OH-BAN
Piper PA-28-151 Cherokee Warrior

UUTTA KAUDELLE 2021
BANni on kerhon uusi moottorilentokone, joka mahdollistaa nyt myös LAPL(A)- ja PPL(A)-koulutuksen kerhossa SEP-luokan lentokoneella. Kone soveltuu erinomaisesti matkalennoille, sillä se on nopea, ja kuormattavuus riittää helposti kolmelle henkilölle ja matkatavaroille. Kyseinen malli on maailman yleisimpiä yleisilmailukoneita, ja kone onkin osoittautunut turvalliseksi kerhokoneeksi. BANnissa on alkuperäisestä poiketen 160 hevosvoiman moottori sekä Knots2U-nopeuskitti, joka tiivistää mm. laippojen, siivekkeiden, siiven juuren sekä korkeusperäsimen raot ja siten vähentää vastusta ja kasvattaa matkanopeutta.

BAN hankittiin kerholle Malmilta maaliskuussa 2021. Koneen kotikenttänä on Vaasa.

Valmistusvuosi: 1976
Istuinpaikat: 4
Kärkiväli:
Suurin lentoonlähtöpaino: 1046 kg
Polttoainesäiliö: 180 litraa
Kulutus matkalennolla: 32 l/h
Rungon lentotunnit: 3150 h
Moottorin lentotunnit: 150 h

Suorituskyky
Moottori: Lycoming O-320-D3G 160 hp
Suurin kohoamisnopeus:
Matkanopeus:
Suurin sallittu nopeus:
Toimintasäde:


BAN saapumassa Vaasaan siirtolennolta Malmilta maaliskuussa 2021. Ohjaajina toimivat Joakim ja Eero. Kuva: Pauli Salo.

OH-1016
Diamond HK36 TC100 Super Dimona

Dimona on Diamond Aircraftin valmistama kerhon nykyaikaisin lentokone, jolla tehdään paljon matkalentoja niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Viimeisimpänä koneeseen on asennettu nykyaikaiset Garmin G5 monitoimimittari, Garmin AERA660 GPS-laite, Trig TY-96 VHF-radio, Trig TT-31 S-moodin transponderi sekä PowerFlarm -törmäysvaroitin.

Dimona hankittiin kerholle Ruotsista vuonna 2013. Koneen kotikenttänä on Vaasa.

Valmistusvuosi: 2003
Istuinpaikkoja: 2
Kärkiväli: 16,33 m
Siipipinta-ala: 15,3 m2
Tyhjäpaino: 560 kg
Suurin lentoonlähtöpaino: 770 kg
Polttoainesäiliö: 79 litraa
Kulutus matkalennolla: 16 l/h
Potkuri: 2-lapainen MT Propeller MTV-21-A-C-F/CF 175-05  Hydraulinen vakiokierrospotkuri lepuutuksella

Suorituskyky
Moottori: 100 hp Rotax 912 S3
Matkanopeus: 92 kts (170 km/h)
Lakikorkeus: Yli 16500 ft (yli 5000 m)
Suurin kohoamisnopeus: 4,9 m/s (965 ft/min)
Suurin sallittu nopeus VNE: 141 kts (261 km/h)
Toimintasäde: 1,094 km
Liitosuhde: 27:1 nopeudella 57 kts (105 km/h)
Vajoamisnopeus: 1,18 m/s nopeudella 97 km/h
Siipikuormitus: 50,32 kg/m²

HK36 TC100 Super Dimona Vaasan lentokonehallin edessä

OH-YHF
PIK-15 Hinu

Hinu on Polyteknikkojen Ilmailukerhon (PIK) vuonna 1960 suunnittelema kokopuurakenteinen purjelentokoneiden hinauskone. Hinun suunnittelussa pyrittiin saavuttamaan mahdollisimman hyvät hinauskoneen ominaisuudet, eli saavuttamaan paras mahdollinen pystysuuntainen nousunopeus 90-110 km/h nopeudella. Hinu onkin erittäin pidetty lentokone mm. hyvän ohjattavuutensa ansiosta, ja sitä pidetään maailman parhaana hinauskoneena.
Vaasan Lentokerhossa hinu toimii luonnollisesti purjekoneiden hinauskoneena, ja sen kotikenttänä toimii purjelentokauden aikana Menkijärvi. Talvisin konetta säilytetään ja huolletaan Vaasan lentokonehallissa.

Experimental
Valmistusvuosi 1969, Kauttuan Ilmailukerho
Kaksipaikkainen alataso
Lycoming O-320-B 160hp
Laskeutumisia noin 38.000
Suurin kohoamisnopeus 7,1 m/s
Hinaa yksipaikkaisia 3,5 m/s ja kaksipaikkaisia 2,5 m/s
Matkanopeus n. 175 km/h
Suurin sallittu nopeus laipat alhaalla n. 230 km/h