Vaasan Lentokerho ry.- Vasa Flygklubb rf. December, 19th 2014
Search:
 
[ Back ]
Lentokoneen rakennusprojekti PIK-11 "Tumppu"

Vaasan Lentokerhon nykyinen sihteeri, tarkastuslentäjä, opettaja, hinauslentäjä, laskuvarjonpakkaaja, konehuoltaja ja moniaktiivi Kari Hosiasluoma on viime aikoina ollut usein autotallissaan puuhaamassa. Seuraavassa hieman raotetaan salaisuuden verhoa ja näytetään kuvia siitä, mitä siellä tapahtuu.

Kyseessä on uudisrakennustyö, joka varmasti kiinnostaa kaikkia harrasteilmailijoita. Yksipaikkainen kevyt moottorilentokone, joka on halpa ja helppo rakentaa, jota on helppo lentää ja se on rajoitetusti taitolentokelpoinen - PIK-11 "Tumppu"!
Seuraavassa Hose kertoo hieman projektista:

Miksi päätit aloittaa koneen rakentamisen?

”Joitakin vuosia sitten kesän lentoleirillä heräsi Ramin (Raimo Uusihauta) kanssa ajatus, että rakennetaan kerholle toinen puuhinu (PIK-15), joka otetaan käyttöön sitten kun nykyisestä aika jättää. Koska jostain kumman syystä ajatus ei saanut yleistä kannatusta heräsi seuraavaksi ajatus rakentaa itselle joku kone. Ensin sen piti olla Colibri, kuvatkin jo kopioitiin, mutta muutaman kuukauden empimisen jälkeen, eräänä nuotioiltana Totti (Torsten Strang) sanoi, että ”mitäs jos tekisitkin Tumpun”. Siitä se lähti liikkeelle.”

  Miksi juuri tämä konetyyppi?

”Koneen lento-ominaisuuksia pidetään yleisesti miellyttävinä ja hyvinä, lujuus riittää keveään liikehtimiseenkin ja ennenkaikkea se on puukone. Painojensa puolesta sain sen anottua ultrakeveäksi. Nähtäväksi jää, pysyykö rajojen sisällä, mutta mahdollisuus on olemassa. Näin en tarvitsisi enää PPL:ää.”

  Kertoisitko hieman taustatietoja koneesta?

”Professori Arvo Ylisen valvonnassa Kai Mellén ja Ilkka Lounamaa suunnittelivat puurakenteisen 65-hevosvoimaisen Tumpun, joka lensi ensilentonsa 15.3.1953. Konetta on rakennettu kerhoissa 4 kpl. Tällähetkellä lienee lentokuntoisena pari kappaletta. Tekeillä lienee ainakin 3 kappaletta.”
Tässä on hieman taulukoitu koneen suoritusarvoja:
Mitä aiot itse tehdä ja mitä teettää?

”Teettämisen puolelle jää osa metalliosista ja hitsaukset, johon omat kyvyt eivät riitä.”

  Moottori ja potkuri: mikä tyyppi, teho ja potkurin tietoja?

”Lupa on anottu Rotaxin 912:lle. Vaihtoehtoina moottoriksi voi olla Limbach 2000 EB tai Continental 65/95. Potkuriksi joko Hoffmanin käsisäätöinen L 160 BTBT tai MTV-1. Jos moottoriksi tulee Continental, on potkurikin joku kiinteä sellainen. Tällähetkellä moottoriksi on tulossa Limbach ja potkuriksi MTV-1.”

  Aikataulu: päätös, aloitus, tilanne nyt ja suunnitelmat eteenpäin?

”Lupa projektille on anottu 2001 kesällä. Ensin meni pari vuotta hiljaiseloa kun piti rakentaa puitteet jossa projektia voisi tehdä, eli piti löytää sopiva autotalli (siis ostaa puolivalmis omakotitalo, rakentaa se valmiiksi ja kalustaa autotalli - Ilmon huomautus). Sen jälkeen konetta on tehty talviaikoina, ensin runkokaaret, sitten kaikki peräsinkaaret ja salot. Nyt ollaan korkeusvakaimen kasausvaiheessa ja aloitellaan runkojigin tekoa. Työarvio tuolle projektille voisi olla jotain 2500 - 3000 tunnin välistä, noin niinku tarkasti arvioiden. En ole laskenut, paljonko siihen on mennyt tällä hetkellä, työtuntilista on kyllä olemassa.”

  Mitä olet jo "oppinut" projektissa?

”Uudisrakentaminen puumateriaalista on mielenkiintoista ja kivaa näpräämistä. Toinen opittu asia projektin myötä on se, että kiirehtimällä saa vain tehdä asiat toiseen kertaan."

  Arvio projektin kustannuksista?

”Suurimmat erät on olleet vanerien ja työstökoneiden hankinnat, mutta en aio laskea mitään hintaa koneelle. Sitä tehdään harrastuksena ja sellaiselle ei ole hintalappua.”

Lisäkuvia ja tietoja saamme varmasti, kun rakennustyö etenee. Osat alkavat hahmottua jo tämän kevään aikana. Jäämme mielenkiinnolla seuraamaan uuden lentokoneen syntyä.


Teksti: Ilmo Leino ja Kari Hosiasluoma
Kuvat: Kari Hosiasluoma
Kuvagalleria:

PIK-11.jpg
PIK-11.jpg
PIK-11edesta.jpg
PIK-11edesta.jpg
PIK-11tiedot.jpg
PIK-11tiedot.jpg
tumppu-hose1.jpg
tumppu-hose1.jpg
tumppu-hose2.jpg
tumppu-hose2.jpg
tumppu-hose3.jpg
tumppu-hose3.jpg
tumppu-kv1.jpg
tumppu-kv1.jpg
tumppu-kv2.jpg
tumppu-kv2.jpg
tumppu-kv3.jpg
tumppu-kv3.jpg
tumppu-rk1.jpg
tumppu-rk1.jpg
tumppu-rk2.jpg
tumppu-rk2.jpg
tumppu-sv1.jpg
tumppu-sv1.jpg
items per page
Comments:
7/8/2010, JanneProjektin tila
Page 1/1, threads per page